Poradenské okénko

Někde jsem četla, že existuje rozdíl mezi čtením z papíru a čtením z obrazovky. Co je na tom pravdy?

Ano, několik výzkumů se tímto rozdílem již zaobíralo. I když by se mohlo zdát, že čtení je pro obohacení slovní zásoby a rozvoj komunikace natolik zásadní, že může být jedno, z jakého zdroje čerpáme, není tomu tak. 

Čtení z papíru je pro mozek přirozené, písmo lépe rozpoznáváme, protože jde o lineární (nepřerušovaný a pomalý) styl čtení. Již 30 minut nepřerušovaného čtení denně může přispět ke zlepšení kognitivních schopností, navíc je nenahraditelné pro pochopení i zapamatování. Čtením z papíru si zapamatujeme až o 30 % informací více. Naopak čtení z obrazovky a neustálé scrollování je pro mozek nepřirozené, protože je nucen číst nelineárně (povrchně a bez hlubšího porozumění). Čte selektivně, hledá v textu klíčová slova, přeskakuje, není schopen se na text dostatečně soustředit. Kromě minimálního zapamatování je důsledkem rychlejší nástup únavy a zvýšená míra stresu a úzkosti. 

Úplně mě vytáčí věta rodičů: "Doma to nedělá!" Já jim to nevěřím, ale ani oni mně. Jak je mám přesvědčit, že jejich dítě ve škole zlobí?

Jsou dvě možnosti. Pokud rodiče lžou, pak mají svůj důvod to nepřiznat a Vaše opakovaná tvrzení o zlobení na tom nic nezmění. Anebo mluví pravdu, ale pak Vám to věřit nebudou. 

Využijte informace od rodičů ve svůj prospěch a pracujte s tvrzením jako s pravdou. Co to znamená? Pokud to dítě "doma nedělá", pak zřejmě rodič přišel na způsob, jak ovlivnit chování svého dítěte. Tak proč by si to měl nechat pro sebe? A proč byste vy měli objevovat objevené? Ať Vám poradí, co na jejich dítě funguje. Vždyť je to výhodné i pro ně, nebudou muset chodit do školy a poslouchat stížnosti na chování, kterému dokáží předcházet. 

A pokud lžou? Pak to není jen Váš problém (jak se s oblibou říká), ale jste v tom společně = je to i jejich zodpovědnost.

Děti tvrdí, že se doma učí. Ale kdyby to byla pravda, tak by tomu výkon ve škole přeci musel odpovídat?

Důvodů nepředvedení výkonu může být mnoho. Ale ze zkušenosti školní psycholožky vím, že se děti neumí učit. Ony i jejich rodiče velmi podceňují opakování učiva. Přečtou si to 1-2x a stačí, resp. nabydou dojmu, že látku umí. Jenže zapomínání je zpočátku velmi rychlé - jak ukazuje Ebbinghausova křivka zapomínaní, do jedné hodiny od naučení je více jak 50% informací pryč. Takže kolik vědomostí zůstane do dalšího dne? Proto je opakování naprosto klíčové!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Máte nějaký dotaz, chcete se na cokoliv zeptat?

Na seminářích i emailem dostávám množství dotazů. A protože si myslím, že by odpovědi mohly zajímat větší okruh lidí, rozhodla jsem se otevřít poradenské okénko... Dotazy budu zpracovávat postupně. Děkuji za trpělivost.
Posílat je můžete emailem anebo přes Messenger.

Záznamy: 1 - 4 ze 4